Tävling och hjälpredor.

Sådär, nu har vi gjort vår detbut i dressyrsammanhang. Vi behöver inte nämna några poäng, huvudsaken är att jag är nöjd ;). Han vägrade fatta vänster galopp men stod blickstill i halterna så det ena uppväger det andra. Är lite sugen på att göra fler starter, jag hoppas bara hästägaren går med på det :o).

Har hjälpredor på gården, förra veckan var det både K & L, nu är det bara K i några dagar till. Mina fjolårstjurar är då barnsäkra i alla fall. De tre inköpta tyckte att det där med en halv människa som skulle ge dem deras mat var något av det läskigaste de hade sett så de sprang ner och gömde sig på ströbädden när L skulle ösa upp kraftfoder. Mesproppar!
Nu har de börjat vänja sig men backar fortfarande undan, man kan ju inte så noga veta. Snart är det dags för dessa pojkar att gå ut på bete, ska inviga vår behandlingsbox när de släpps ut för att kolla deras vikter och sen göra om det när det är dags för installning så att man kan få ett snitt på deras tillväxt under betessäsong. Målet är att de två ska kunna åka på slakt redan i höst när korna stallas upp och sorteras ut (alltså följa med i den skickningen). De minsta måste nog få gå kvar fram till årsskiftet för att få rätta hullet och därigenom en bra klassning. Kanske att det blir någon mer skickning däremellan. Boxen kommer i alla fall att underlätta en individuell plan för slaktdjuren då man kan ha regelbundna vägningar då jag tror att man lätt blir "hemmablind" och upplever djuren som mindre än vad de egentligen är ;).

Mina årskvigor är i alla fall galet söta, när man kommer dit med kraftfoder så kommer de och springer på en lång rad upp till utfodringsplatsen, givetvis är det gamla tant som leder truppen, nåde den som försöker komma före och äta på hennes plats!!! Har börjat sätta mig ner inne hagen när de äter så att de inte ska glömma bort den mänskliga kontakten.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Hej, kul att det gick bra!
Vore skoj o se kort, vad är det för häst du rider?

2007-07-18 @ 22:41:37
URL: http://lollo83.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0