Mirakel och ett fång med rosor.

Kalven levde, trots att den kom baklänges och att kon hade hållt på en längre tid. Visst kan det tillstöta något pga att kalven dragit i sig mycket fostervatten men vi får hoppas att vi klarar oss från det.

Dagens stora fång med rosor ger jag till jourhavande vet med kollega som kom ut samt till mina föräldrar som hjälpte till. Vi var två som höll i kon och tre som donade med att få ut kalven, två som drog och en som smörjde med extra glidmedel hela tiden. När svansen kom ut så viftade kalven med den, ungefär som att hon ville säga "jag lever, skynda er att dra" och veterinären sa "nu drar vi för nu brister navelsträngen".
Enda teorin till att tanten hade så svårt var att hon av någon anledning var lite trång i livmodern.

Nu väntar sängen några timmar och i morgon ska hästen förberedas för tävling och jag hoppas att jag inte blir mer förkyld än vad jag är nu för då blir det tungt att tävla.

Kommentarer
Postat av: ejmis

Skönt att det gick vägen, jag fortsätter hålla tummarna ett tag till för kalven.

2008-04-25 @ 07:04:09
URL: http://ejmis.blogg.se
Postat av: Carro

Hej!!
va skönt att de gick bra för kon och kalven..hur mår dom nu??
laddad för morgondagen??
kram

2008-04-25 @ 13:45:05
URL: http://skorpion86.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0