I bland blir det bara för mycket.

Kommer ut och ska hämta bal på ett arrende i dag och efter en snabb överblick konstaterar jag att ca 40 ensilagebal är skadade och sönderstångade av hjort. Det finns drygt hundra bal ute på det stället och nu är det bara att börja köra hem och rädda det som räddas kan, jag tror att dom är ganska nyskadade däremot för tre av fyra balar som öppnades i kväll var riktigt fina och hade inte börjat mögla.
Det blir till att försöka få tag på foderhalm som man kan dryga ut med åt gammelkorna för att fodret ska räcka...

Får dessutom reda på att ena spannmålsfickan är överfull så x antal kg har runnit över mellanväggen till hölogen så i ena hörnet ligger det okänd mängd havre så det är bara att börja skotta ut för hand med hjälp av skottkärra i morgon.
Hur man kunde missa det? Ja, skum belysning och hög foderficka var en bidragande faktor och eftersom att alla djur äter ensilage är man nästan aldrig inne på logen och speciellt inte i hörnet. Råttorna skulle nog trivas om det låg kvar...

Dagens ros vill jag ge till grannen som trots att han har mycket att göra lovade att försöka hjälpa till och köra hem balar någon dag bara han hann med. Tyvärr är inte vägarna så bra och han har inga snökedjor men bara viljan och tanken värmde mig otroligt! Sedan lånade han ut en vagn med större balkapacitet än den jag har på stående fot.

Nu ska jag sova, förhoppningsvis känns allt bättre i morgon!

Kommentarer
Postat av: Björn

Så länge ni har kallt behöver du nog inte va så orolig för balarna. om det nu börjar mögla så går det väldigt långsamt. Till spannmålen kan du få låna mini lastarn =) jobba inte ihjäl dej nu när du ska fixa allt. kram

2008-12-18 @ 10:43:29
Postat av: Koola Viola

Goda grannar är guld värda när man bor på landet. Mysig blogg du har, jag återkommer :)

/Koola Viola

http://koolaviola.blogspot.com/

2008-12-21 @ 22:57:32
URL: http://koolaviola.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0