Lilla vännen...

Överraskningskalven blev sjuk. Mamma mu likaså :(
I förrgår var jag ute på kvigbetet och vandrade runt, tänkte knäppa lite fina kort att bjuda på i bloggen men upptäckte att lilla vän inte mådde så bra eftersom att han, när han syntes första dagarna var en aningens skygg och nu kunde jag traska rakt fram och klia honom utan att han reagerade. Likaså stod kon strax bakom och råmade lite svagt. Hem och hämta djurvagn och vänta in grannen för assistans att förflytta djuren.
I går morse var kalven uppe och traskade men sugreflexerna var inte så starka och jag upplevde buken som en aning spänd, likaså såg jag att han inte diat något under natten för kossan såg ut som en säckpipa. Dock ingen temp på kalven.
Ringde på distriktet eftersom jag hade en stark känsla av någonting var fel. Jag kunde bara inte säga vad.

I går em kom det ut en veterinär som var helt suverän! (det är alltid nervöst med nya veterinärer, det är inte alltid det går så bra att samarbeta med dom...men det kan vi ta en annan gång).
Hur som helst konstaterade hon ganska snabbt att kalven (som nu svällt upp ännu mer i buken) troligen led av en feljäsning i magen och hon satte glukosdropp och sedan fick han även en dos natrimklorid infusionsvätska, beviplex och selen med ordination glukosdropp *3, koksaltlösning *flera samt att jag ska lägga "bulor" under huden, beviplex igen i morgon och börja med mjölkersättning i små doser i kväll om buksvullnaden lagt sig.
Sedan fick sig mamma mu en kontroll för att se om hon var den skyldige till att kalven blivit sjuk och mycket riktigt fanns där juverinflammation på tre spenar av fyra. Ena bakspenens mjölk såg ut att vara utblandad med kaffe.
Nu ska hon sprutas med antibiotika i sex dagar samt mjölkas ur för hand och det är ju alltid lika roligt...eller inte.

Nu hoppas jag att djuren blir friska, annars har jag lovat veterinären att dom ska få kalven till obduktion om det inte går vägen.

Kommentarer
Postat av: Sandra

Håller tummarna att det går vägen!

2009-08-14 @ 08:33:26
URL: http://vastanalantbruk.blogg.se/
Postat av: ejmis

Håller tummarna!

2009-08-14 @ 16:34:28
URL: http://ejmis.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0