Tisdag i Skara men en dag senare.

Jag har tappat räkningen på vilken dag jag är här ;) Fast det borde väl vara dag fyra? För det är väl onsdag i dag... Det är inte lätt när dagarna blir långa och föreläsningarna avlöser varandra.

Hur som helst ska jag komma till skott och göra en riktig uppdatering så får jag hoppas på att ni orkar läsa igenom all text ;)

Kursen jag läser är marknadsinriktad nötköttsproduktion 7.5 p och det körs (om jag fattat rätt) i samarbete med SLU Skara och Taurus (http://www.taurus.mu/)

Innehåll
Under kursen belyses inom nötköttsproduktionen djurtillväxt, slaktkroppsegenskaper och köttkvalitet; näringsbehov, fodermedel och foderstater; raser och avel; inhysnings- och skötselsystem samt djurhälsa. Ekonomi inom nötköttsproduktionen behandlas på såväl företags- som nationell och internationell nivå. Kursen behandlar hur marknadsbehoven avseende såväl nötkött som naturvård påverkas av olika produktionsförutsättningar, såsom djurtillgång, tillgängliga arealer av åker och betesmark, besättningsstruktur och stödformer. I projektarbetet optimeras nötköttsproduktionen på ett företag utifrån gårdens förutsättningar och marknadens krav.

(saxat från slu.se)

I överlag är det otroligt intressant och jag kan varmt rekomendera fler till kursen även om det är sådant som man känner igen en del av när man har djurerfarenhet så är det vissa saker som ger en "aha-upplevelser" ch sedan är det alltid intressant att träffa kollegor och utbyta erfarenheter.

I går morse handlade det om norfor och fodervärderingar. Fodervärderingen var intressant men sen kändes det som lite "för mycket" med norfor även om det kan vara bra att höra om vad som är på ingång. Det verkar ju vara ett väl utvecklat system men med tanke på att vi satt med nötstat hela måndagen och gjorde foderstater och tillväxtplaneringar där så snurrade det i huvudet.
Vi lyssnade på en föreläsning om bete också, ett intressant ämne men man ser ju vikten av en bra föreläsare...
Sedan kom slaktkropparna, förpackningar och film om bedömningen. Helt klart gårdagens intressantaste ämne.

Vi hade även en köttprovsmakning på kvällen, vi fick tre olika bitar ryggbiff och skulle sedan gissa form, fett och om det var stut, kviga eller tjur. Jag hade inte ett rätt... Tjuren var i alla fall det som smakade bäst även om jag annars kan tycka att kvigorna har ett finare kött. ( I alla fall om jag jämför det vi gjort återtag på).

Föreläsningen om slaktkroppar pekade på en intressant sak... Konsumenten vet inte vad de vill ha.
Det hade gjorts ett test med över 160 personer som först fick se en bild på fyra olika köttbitar och peka på vilken bit de ville ha, inte helt förvånande valde konsumenten de röda bitarna med minimalt synligt fett (0-2% fett), när de provsmakade så upplevde de att köttet med 8-15% fett smakade bäst (nu pratar jag alltså om insprängt fett).
Kanske är det därför många upplever att det är så svårt att laga nöt hemma, det smakar inte som på resturang utan blir mycket torrare?!
Någon i detta blindtest hade sagt att dom inte köpte kött för det var så fett, dom åt korv i stället... Ehm. Jaja.

Kvällen avslutades med gemensam klassmiddag där vi åt en välsmakande ryggbiff med potatisgratäng och rödvinssås. Mycket skratt och självklart mest koprat :)


Kommentarer
Postat av: Jana

Men gud så kul.

Jag ska snart iväg oxå och ser faktiskt frem emot det hela.

Vi är ju i grunläggande då så det är inte lika avanserat som ditt arbete.

Men jag hör av mej när jag kommer hem för ett studie besök:)

Kram Jana

2009-02-06 @ 15:07:21
URL: http://janas.blogg.se/
Postat av: Lisa

En vackert marmorerad köttbit som vattenytan på en sjö en lagom blåsig sommardag är alltid vackrast och godast! Alltid så tråkigt att konsumenter nu för tiden har blivit hjärntvättade med att allt animaliskt fett innebär ond bråd död - i förtid! Lagom är bäst, lite fett har ingen dött av. För lite och för mycket har ju däremot orsakat dödsfall ;( Och varför inte unna sig en vacker, marmorerad saftig köttbit, istället för att blöta upp den torra, magra med hjälp av färdigsåser innehållande härdade fetter :-o

2009-05-09 @ 03:29:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0