Uppdatering.

Sen sist...

Baltapparnas okrönta drottning.
Ja, det är nog jag.. I dag tog jag nog alla rekord och hade maximal otur. Dom bara rasade av till höger och vänster trots att dom var surrade både runt och över. I morgon ska jag konstruera en "extra ram" att sätta på vagnen så att man får balarna att luta lite inåt vid transport samt ha spännband! Vagnen krängde bra när jag skulle passera på ett ställe i dag och så var det väl lite is på flaket och då drogs nästan alla balarna med och av. Lite snopet kändes det.

Träning med MWF.
I går så tränade jag och MWF. Hon var väldigt duktig. Vi tränade på övergångar för att få hästen att bli kvick och reagera, vidare mot skänkelvikningarna som är i LA:4 och det är ett moment som vi inte blir sams i. Jag får fullt schå med hjälperna och hon säger "ja tack" och leker iväg och struntar högaktningsfullt i mig. Bestämmer hon sig för att lyssna på mina hjälper så tappar vi takten i stället för att jag blir för passiv i sätet. Övning ger färdighet, tids nog sätter vi dom.
Efter det så blev det lite fattningar och serpentinbågar, först tre bågar och sedan fyra med enkelt byte och där var hon hur fin som helst.
Summan var en nöjd ryttare med en grym träningsvärk i dag. Man blir lite lat när man bara tränar för sig själv...då kan man ju hitta på annat när det känns jobbigt. Med en instruktör så får man så snällt fortsätta... =)

Ny avelstjur på ingång.
Bamse lämnade ju gården i höstas. Jag ringde min livdjursförmedlare i förra veckan och önskade mig en polled simmentaltjur som varit med i aveln i alla fall en säsong med bra psyke och lätta kalvningar.
Han la in beställningen och i dag ringde han. En treårig simmental som tydligen var otroligt trevlig att hantera och hade haft lätta kalvningar.  Födelsevikt på 46 kg, 200 dagar på dyga 400 samt över 700 på ettårsvikten. 
Han kommer till gården i slutet av mars/början av april i alla fall.

Wille.
Wille ska till veterinären på torsdag för "hälsokoll". Jag hoppas han sköter sig bättre denna gång...sist han var dit var han ju inte så trevlig mot veterinären. 

Nu ska jag sova! God Natt... 

Kommentarer
Postat av: Evelina

Ja vilken otur du har med balarna! så de ramlade av trots att du surrat fast dem, va jävligt! var det nära gården då så att du kunde bära dem dit eller var du tvungen att lasta om alla och sen åka hem?

Kul att du har hittat en bra avelstjur! Jag behåller min Caesar ett år till, han får betäcka korna. Och så ska jag fixa en ny tjur till kvigorna. Har fått erbjudande om att låna en aberdeen angus tjur från min granne. men jag vet inte riktigt...undra just va det blir för korsningar av de två raserna? Är lite kluven i den frågan.. vet du nån som har korsat aberdeen å hereford?

2009-01-29 @ 12:12:19
URL: http://xevelinax.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0