När saker och ting kör i hop sig.

och man känner att man skulle behöva klona sig.
Allt började i går morse när klockan var 08.00 och jag blev ikappsprungen på jobbet av en från grannbyn som frågar om jag har fångat min häst. Gissa om jag såg ut som ett frågetecken för när jag och mamma for förbi en timme tidigare så var hästen i hagen.
Ringde till mamma och hon bekräftade att R.B varit ute men att hon fått tillbaks henne i hagen.

Kl.10.00 ringer pappa och säger att hagen i "engsam" är tom.
Panik! Där står jag på jobbet och kan ingenting göra. Hade dessutom bilen på verkstaden så även om vi varit mycket folk hade jag inte kunnat ta mig därifrån.
Pappa och M åkte runt i en varsin traktor för att hitta spår efter fyra vilsna ungdjur.
13.30 skulle mamma åka ner och hämta mig och då såg hon dom på en åker inte så långt härifrån och sedan var dom borta för att visa sig att sprungit in i en annan grannes kohage och dom har fortfarande inga planer på att lämna den hagen där dom har nya kompisar. Byggde upp grindsystemet där i går men då skulle dom inte gå över bäcken (som i deras värld hade förvandlats till amazonfloden).
I går kväll sprang dom över i alla fall men grindsystemet är fortfarande en hemsk fiende.

Under kvällsfodringen hos korna i hagen noterades det även en mindre hälta hos Kalas Karlsson.

I morse ringde telefonen 06.30 och då var det en annan granne som talade om att min häst återigen flytt hagen så då var det bara att gå dit och hon skulle inte bli fångad för hon var minsann både vild och fri. Tog gamla T och började gå hemöver och då kom R.B på att hon nog skulle följa med ändå. In med dom i stallet och in i bilen för att avverka ett till dagpass.

Runt 12 kommer det ett samtal "Kalas K är tokhalt och vill inte stödja på sitt bakben". GAH!

12.30 missar jag ett samtal från ett okänt mobilnummer, ringer upp och får höra "tjena, vi är på väg upp med tradaren halm som du beställt". Nu blev det hjärnstress!  Halmen skulle inte komma förrän nästa vecka så det var inte riktigt i ordning för att ta emot det...

Åker hem till 14, kollar kalas K i hagen. Mamma klämmer och känner där han ligger, hittar ingen värme, ingen svullnad och ingen klövspalt. Efter lite övertalning kliver han upp och står med sitt bakben i luften. Eftersom försämringen kommit gradvis är det ju ingen fraktur. Tanken på en muskelbristning eller rejäl sträckning ekar ändå i bakhuvudet. Kontaktar veterinären som är hos grannen och hon stannar till, mycket stressad, på vägen därifrån. Tror ni Kalas K vela vara kvar då? Nej då, då struttade han i väg, fortfarande mycket halt och veterinären säger "ta in honom tills i morgon och ring igen då när det är telefontid". 
Min fasa nu är att han kräver en längre vila/avlivning och därmed har "passerat" årets betäckningssäsong och att han inte hunnit med alla kor utan att halva besättningen är tom osv (ni kanske förstår resonemanget?) 

Runt 16.30 kommer detta in på gården. 

19.9 ton prima halm. Väl användbar i vinter men var den tvungen att komma i dag??? 
Pappa lossade lasten och sedan var det bara att täcka över med pressenningar...

I morgon och förmodligen någon dag därpå ska följande göras.
-ta in Karlsson och ringa veterinären och försöka övertyga Karlsson om att han visst får plats i behandlingsburen. (Finaste Karlsson, måtte det inte vara alltför allvarligt ändå, lite tur kan man väl få ha).
-Köra undan halm och in med den på logen. (45 bal * ungefär 440 kg styck). 
-Få hem dom där ungdjuren från grannens kossor
-Riva hästhagen och sätta upp en ny
-Hitta någon som kör tröskan
-Få ordning på pressen så att vi kan pressa vår egen halm
-Bokföra
-Beställa torkmotor
-Tömma ungdjursstallet och göra i ordning där så att Karlsson får ett bra ställe för sin troliga boxvila.  

Det är säkert något mer också som jag har glömt bort just nu...
Tror jag säger god natt för i dag.
 

Kommentarer
Postat av: ejmis

Och jag som tyckte jag hade en rejäl att-göra-lista...

2009-09-08 @ 23:44:39
URL: http://ejmis.blogg.se/
Postat av: jana

Hej!

Snart har jag massor av tid att komma och hälsa på och kanske kunna hjälpa till med nått....Tyvärr inte på en gång nu:(

Kram Jana

2009-09-09 @ 08:38:47
URL: http://janas.blogg.se/
Postat av: Louise

ojoj du verkar ha fullt upp :P Hoppas allt löst sig bra o du får lite lugnare framöver

2009-09-09 @ 08:44:00
URL: http://lollo83.blogg.se/
Postat av: Sandra

Ojojoj jag lider me dej... :( Vet precis hur det känns när man e på jobbet o de ringer om ngt som hänt här hemma,inte bra för den psykiska hälsan det..Tackolov slipper man det nu för tiden!

2009-09-09 @ 11:46:37
URL: http://vastanalantbruk.blogg.se/
Postat av: jozzan

men oj du har att göra du, hade jag inte bott så långt bort så hade jag lätt kommit upp och hjälpt dej.Hoppas att du får ordning på allt och att det inte är något allvarligt med karlsson.

2009-09-09 @ 12:15:53
URL: http://ravenz.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0