16 jun kl 15:57, 2010

15-5

Så var sista kalven född för i år. Några kor blev tomma pga Karlssons bakbenstrassel förra året men att det ändå blev 20 kalvar är en stor bonus.

Effektiva rackare simmentaltjurarna ;)

 

Det blev 15 kvigor och 5 tjurar i årets pott. Jag tror det kommer bli försäljning av tjurkalvarna till hösten och att jag köper in några fler kvigor för slaktuppfödning istället. Det känns dumt att låsa upp en hel box med 10 platser för fem små rackare.

 

Jag som tänkte ha en lugn och behaglig dag i dag.

Jag hann inte sova särskilt många timmar förrän telefonen ringde, då hade mamma fått för sig att hon skulle gå till djuren "bara ändå" innan hon hämtade tidningen och tur var väl det för där låg sista kvigan och kämpade med sin kalvning så det var bara att kliva upp och klä på sig.

När jag kom ut var bogpartiet framme men kvigan var slut som artist. Hjälpdrog ut sista delen av kalven och sedan pös kvigan ihop och la sig på flaten. Vi drog fram kalven till hennes huvud så att hon fick nosa och börja slicka samtidigt som vi hjälptorkade.

När kvigan ställde sig på benen kom hon på att hon nog var lite rädd för det där lilla knyttet och så sprang hon iväg en runda men sedan tog modersinstinkterna över.

Nu vilar dom ut sig och lär känna varandra i en ensambox.

 

Efter det var det bara att fodra övriga ligister, äta frukost, göra i ordning för djurflytt, äta lunch, skilja ut dom djur som skulle åka, flytta dom och nu är jag åter igen. Ska snart gå ut för att släppa ut ett par andra djur i flocken som är kvar hemma. Sen ska jag gå igenom ett bete och sätta upp lite ny tråd och sedan får djuren gå där i ett par dagar och gnaga av lite gräs medan jag förbereder för nästa bete som dom ska till.

Ska även börja slussa ut dom kvigor som är kvar inne så att dom får åka iväg till ligistbetet. När korna är flyttade till "blåmyra" så åker tjurarna ut i en rasthage som är en del av kornas beteshage där dom är just nu.

 

Det händer någonting hela tiden...bara man vill...

 

Har även säkrat efterträdaren i ladugården. Systersonen sa häromkvällen:

"Vad händer med dina kor när inte du finns längre?

Jadu, det har jag inte funderat på

Då behöver du inte det för den dagen ska jag ta hand om dom"

 

Mosters gullunge det där :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0