22 maj kl 22:06, 2010

Glädjestund :)

För tre timmar sedan visade "störste tanten" att hon var uppenbart kalvsjuk, för en timme sedan vankade hon fram och tillbaks, nu när jag kom stod hon och slickade en så vacker kalv.

Jag hoppades såklart på att det skulle vara en kviga då det är en ko vars gener man gärna vill ha kvar då hon är lugn och förståndig, bra med kalvarna och har det lätt för sig. Tyvärr, får jag säga, verkar hon vara som gamla grandis som med 13 födda kalvar klämde fram 11 tjurar.

Nu var jag aldrig fram och klämde på den lille eftersom att hon fortfarande stod och slickade på den (tror inte hon släppt fram mig än heller) men när hon puffade upp den på sidan så verkade det finnas en kulpåse.

En jättevacker kalv, tyvärr korsning hereford - simmental så det är nog ingen som är intresserad av kalven till liv. Brun med ljusa ringar runt ögonen (dom kan ju försvinna när han är helt torr), en vit strimma upp i ansiktet och lite vit på kinden och vita kotor. Är det en tjur så blir det en "Kalle" annars om jag förhoppningsvis såg helt galet så blir det en "Doris".


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0