23 maj kl 17:44, 2010

Återigen fanns en artikel att läsa om ett uppdagat djurplågeri där man funnit döda djur och att vakter skulle tillkallas för att bevaka gården.

 

Jag blir väldigt illa berörd. Jag tänker inte ställa mig och skrika något illasinnat om djurplågare. Jag funderar vad som ligger bakom.

Många lantbrukare arbetar under en stor ekonomisk press. Höstens krångel med EU-stöd har inte gjort det lättare för en del.

Yrkesstoltheten gör det svårt för många att be om hjälp. Man vill klara sig själv, man vill inte visa att man inte klarar av det eller att man har fått problem.

 

Det tål att upprepas att man inte ska döma hunden efter håren. Stanna upp en minut och fundera på varför i stället. Vad har hänt när det blir så här?

 

Jag kanske är naiv men jag kan inte tro att man som lantbrukare medvetet väljer att missköta sina djur. Däremot kan hjulet börja snurra förbaskat fort när det väl har börjat spinna. Tunnelseendet kopplas på för att klara av vardagen.

Jag hoppas att någon form av stöd till lantbrukaren är inkopplat. Att en telefonlur till omsorgsgruppen är lyft även om lantbrukaren sagt nej till hjälp. 

 

Jag kan tycka att det är lite lång uppföljningstid på vissa ärenden, det finns saker att åtgärda och det kan ta många månader innan djurskyddet återkommer och i en del fall kan det hinna hända mycket. Kanske kan man önska att det redan vid första besöket skulle kopplas vidare till tex omsorgsgruppen så att dom får kännedom om vad som sker. Att lantbrukaren får känna att denne inte är ensam.

 

Jag ber er kära bloggläsare att hålla ögonen öppna när ni passerar gårdar, träffar lantbrukare/djurägare, är det något som känns lite underligt. Gå vidare med det, låt det inte gå så långt att det kanske slutar med tragedi. Prata med djurägaren, slå en signal till din lrf avdelning eller kontakta djurskyddet. Det viktiga är att det uppmärksammas i tid.

För en tragedi...det är precis vad det är när det får gå så här långt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0