22/10-09

Började bra...slutade sämre.

22 okt kl 22:49, 2009

Så fick inte flytet med spridningen hålla i sig hela dagen ut.

När jag åkte ut med sista lasset så började det bra, sedan hörde jag ett underligt ljud och drog ner på varvtalet och stoppade mattan och tänkte f-n, nu gick brytpinnen under. Halva spridaren kvar och jag såg framför mig en skottning. Vänder mig om och ser hur  kraftöverföringsaxeln släpper från vagnen och sedan hinner gå i två delar innan traktorn har stannat.

Klarade axeltapparna på både vagn och traktor, hittade däremot en lös del på spridaren som suttit som någon form av distans runt spridarens axel. Hur som helst så ringde jag efter pappa eftersom jag inte visste om jag var tvungen att ha tillbaks den lösa delen eller inte. Vi donade på och satte i hop axeldelarna, jag hoppar in och ska köra ur det sista, vrider på nyckeln och ingenting händer... Under tiden som vi stod där så har min "underbara" traktor hunnit med att dra ur sitt batteri (man ska inte stänga av den med full arbetsbelysning på) så då var det bara att försöka med startkablar som inte hjälpte och sedan börja skruva. I mörker med pannlampa och ficklampa och mejslar och nycklar som inte riktigt passade lekte jag mekaniker och efter många om och men så kom batteriet lös, nu står det i verkstanden och får sig en ordentlig uppladdning.

 

Sent blev det ut i ladugården och vad har hänt där??? Jo, en av kalvgrupperna har ordnat sig en alldeles egen liten svimmingpöl på stillbordet, lite hade runnit ner också så då blev det bara att sopa och halma...

 

Nu är jag däremot duschad, nyäten och distansierad till dagens avslutning så jag misstänker att jag kommer sova gott i natt =).


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0