22/10-09

Det är vad jag har ägnat dagen och kommer ägna några timmar till åt. Sprider dynga på en halma och som vi alla inom branschen vet kan det ju lätt vara lite surt på sådana. Jag tackade min lyckliga stjärna för att jag inte la ner både spridare med lass och traktor nere vid en kant. Trots pappas förmaningar om att "passa kanten nere vid ladan" så var jag likförbaskat därute med ekipaget. Jaja, nu gick det ju bra men jag hann bli lite svettig.

 

Länsstyrelsen har någon av de sina ute för arealkontroll också i dag, dock inte på min mark än men väl på den som ligger intill så det står väl inte på förrän de är här heller.

 

När jag hade praktik på en gård nere i Halland så utspelade sig följande.

"Såg du om det var blod på någon i dag" (ägaren)

"Nej, inte vad jag tänkte på, en hade precis dyngt så hon var bara skitig".

"jaha..okej" (ägaren)

Några sekunders tystnad

"Du...det där dyngtet...hänger det kvar under svansen?" (ägaren)

 

Där ser man vad dialekter kan åstadkomma. Dyngt = bajsat. Praktikvärden i fråga hade aldrig hört ordet förr så då var han tvungen att fråga.

 

Nehepp, nu är det slut på paus. Misstänker att det står en fullastad spridare och väntar på mig därute nu.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0