24 okt kl 15:52, 2009

kakrekommendation =)

Jag var borta i går kväll och blev bjuden på en kaka som var så god, tänkte därför att jag måste dela med mig av receptet till fler.

 

Kokostoscakaka

200 g smör

4 ägg

5  dl strösocker

2 tsk vaniljsocker

2 krm salt

1 dl kakao

3 dl vetemjöl

 

 

Glasyr:

1 pkt kokosflingor (200 g)

1 dl ljus sirap

2 dl strösocker

1,5 dl grädde

75 g smör

Gör så här:

Ugn 200 grader.

Klä en långpanna (25*35) med bakplåtspapper.

Smält smör, låt svalna. Vispa ägg och socker, rör ner vaniljsocker, salt och kakao. Tillsätt  vetemjöl och smält smör, rör till en jämn smet och bred ut i långpannan. Grädda mitt i ugnen i 15 min.

Kokosglasyr.

Blanda kokos, socker, sirap, grädde och smör i en kastrull på en platta av medelvärme, rör under tiden smöret smälter så att det blir en jämn smet. Koka upp och låt sjuda i fem minuter.

 

Tag sedan ut kakan, smeta på kokosröran och grädda i tio minuter till (eller tills kakan får fin gyllenbrun färg)

 

När kakan svalnat så skär upp den i fyrkanter.

 

Den är inte nyttig men riktigt riktigt mumsig =)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0