Minne av en kontrollant.

I bland (ganska ofta) får man kontroll så att man sköter sina åtaganden för att för att få rätt till den EU-ersättning man har sökt.
Ett år kom det hit en intressant person som gick med en kikare för att titta ner i backen och se om det växte något intressant där, döm om min förvåning när han hittade ½ a4 sida med diverse växtlighet och korna ändå fick fortsätta beta där.
Hur som helst var han livrädd för kor...vid detta tillfälle fanns det en grupp med ystra och nyfikna kvigor i samma hage, att han stod på benen genom hela kollen var nog ett mirakel :p. Han skulle nog vara glad att lille Bamse inte gick i hagen vid det tillfället ;)
Däremot blev han alldeles knäsvag när han såg honom i en annan hage. Frågan är bara om man verkligen ska vara beteskontrollant och åka ut med kort varsel om man är så vansinnigt rädd för dom ;)

Skulle en sådan kontroll utföras i maj när mina kor är nykalvade så undrar jag om det skulle gå så bra. Dom är inte elaka men otroliga tigermammor (hade en förstakalvare förra året som dödade en gässling för att den var och trippade runt hennes kalv). Dom accepterar oss som hanterar dom dagligen och vi får märka kalvar samt kan röra oss "säkert" i hagen men främlingar är inte välkomna och jag förstår dom...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0