Lite om mig :)

Namn: Lena

Yrke: Bonde, handledare inom säkert bondförnuft samt vårdbiträde inom äldreomsorgen

Ålder: 29

Status: Upptagen med den underbare

Föreningsuppdrag: Ordförande i den lokala LRF avdelningen

Djur: Fröken Skrutt, kallblodstravare, 21 år. När hon är i gång så kör vi mestadels.
         Wille, korsning schäfer/kelpie/?, 10 år. Sällskapshund.
         Ozzy, border collie, 7 månader. Gangster ;), ska användas inom vall, spår och lydnad.
         Sigge & Kurre, bondkatter, 9 år
         Lucas av Mesattebo, simmental, 4 år och avelstjur.
         Alla mina damer, kor som är hereford, charolais eller korsningar däremellan.
         Avkommor till damerna som alla har simmental i sig, antingen 50 eller 75%

Traktorer: Valtra N101, Valtra 900, Volvo BM 430

Roligaste sysslan: Välta, släppa djur på bete, när man får börja slå gräs.

Tråkigaste sysslan: Efter denna vinter får jag säga skotta snö ;) Annars är det när man måste ta rätt¨på djur som har dött av någon anledning (vilket inte händer alltför ofta *peppar peppar*

Driver gården sedan: 2007

Varför en gård? För att jag fick chansen att arrendera och det är bättre att testa än att "vakna upp" om tio år och fundera "varför provade jag inte när jag hade möjligheten".

Om fem år: Bor jag på en gård, vilken gård, vilken plats och vilken inriktning...Ja det får tiden utvisa :) Fast om det fortfarande finns nöt med i bilden hoppas jag att den godkända simmentalbesättningen är på väg att byggas upp. Bloggen lever, Ozzy är godkänd vallhund på både nöt och får med goda tävlingsresultat inom lydnad (även om det känns avlägset just nu när han är en supertrotsig ungherre).
Det som är så spännande med framtiden är väl att man inte vet vart man hamnar och vad som händer. Vilka val man gör och varför :)

Varför simmental: Det blev på ett bananskal ;). Jag skulle egentligen ha charolais men när valet stod mellan en korrekt simmentaltjur eller en charolais med lite krokig rygg så var valet ganska enkelt när min första tjur skulle köpas in. Rasen tilltalar mig med sitt lynne och hitills har jag dessutom bara träffat väldigt trevliga uppfödare av rasen som har framhävt rasens fördelar men inte försökt mörka dess ev nackdelar.

Stbf eller inte: Var och en gör sitt val, jag skulle aldrig släppa en icke stbf tjur till mina djur. En tjur är en investering som lever kvar i besättningen i så många år och det känns ändå som att med en godkänd har man lite vettigare riktlinjer om åt vilket håll det hela kommer gå.

Hästintresset då: Det började på allvar när jag var 9. Egen häst har jag haft sedan jag var 13 även om jag parallellt med det har tränat lite till och från på andras hästar. Har tävlat upp till LA dressyr med godkänt resultat tillsammans med Flisan och inom körningen har jag aldrig kommit till skott med Fröken även fast min förra körlärare tyckte att vi skulle tävla både bruks och skogs DM.  

Nu är det fritt fram att fråga om ni vill veta något, jag svarar på det mesta :)


Kommentarer
Postat av: Sandra

Hur många kor o hur många % har du inom vården? :)

2011-02-16 @ 09:27:30
URL: http://vastanalantbruk.blogg.se/
Postat av: lena

Du bor inte på den gård du driver?.De skrev att om 5 år, bor jag på en gård..?? Haha..jag är ochså utbildad vårdbiträde och har jobbat inom hemtjänsten! Vad kul har du simmental?? Det är ju en sån besättning vi ska börja köpa in och bygga upp nu i vår..Först måste vi börja bygga nya lösdriftladugården, precis blivit godkänt av myndighet.PUST!!. Har du nån bild på Lucas??.Kram Lena

2011-02-16 @ 17:33:14
URL: http://blogg.amelia.se/lena70/
Postat av: lena

Nu vet jag inte om första kommentaren kom iväg?? Men vad kul att du har simmental..För det är ju precis vad vi ska börja köpa in och föda upp i vår..Min man är mycket förtjust i rasen, själv har jag ingen erfarenhet av den..kom gärna med tips , råd till oss..Nackdelar med rasen osv?? Har du nån bild på Lucas?? haha..Jag är med utbildad vårdbiträde och jobbat inom hemtjänsten!.Du bor inte på gården, du arrenderar?.Din käresta, jobbar han med inom lantbruket??Kram Lena

2011-02-16 @ 17:38:19
URL: http://blogg.amelia.se/lena70/
Postat av: Tess

Kul, har lite mer frågor.

Hur träffades du och kärleken?

Varför border collie?

Mer om dig som person, intressen, varför ingen ridning? Bilder på dig? Mer om den du kallar "underbare".

Favoritårstid?

2011-02-24 @ 10:53:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0