Brunstig.

Ja inte jag då..men den sist födda av kvigorna har sin första brunst nu och hon vet inte hur hon ska bete sig. Hon studsar och "pratar", hoppar på allt hon ser (dvs djuren i samma grupp) och glömmer helt bort att äta. Knasfia.




Det är alltså den lilla vita som står upp som har blivit alldeles "kåsig". Ni ser hon med hornet som pekar rakt ner också? Hon ska få besök av veterinären när jag kommer hem från Skara, det där hornet ska nämligen sågas av nu för det börjar bege sig alldeles för mycket inåt. Jag undrar bara hur ranglåg hon kommer bli efter det? Tanken är att hon ska på slakt tids nog men det är inte bara att slakta heller när dom är bra med kalvarna och har mycket mjölk så att det blir fina avkommor med god tillväxt. Sen är det några andra "gammeluvar" som ska iväg före. 
När korna väljs ut till slakt så baserar jag det till stor del på hur de är med kalvarna och hur kalvningarna har gått och hur kalven har vuxit. Sen finns det ju lite andra punkter också såsom psyke och exteriör samt hur de fungerar i grupp.



Annars vräker snön ner så en stor del av morgonen gick åt till att skotta snö.


Kommentarer
Postat av: ejmis

Vilken härlig sommarbild du bjuder på idag.

Här vräker snön ner idag, hade snöat över 1 dm i natt och det bara fortsätter...

2009-01-25 @ 12:54:31
URL: http://ejmis.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0