På väg norrut igen.

Mot skogen och snön. Sista tillfället nere i slättlandet är avslutat. Jag har då lite rester som släpar och en uppsjö med anteckningar att renskriva så det är väl som det ska vara när man har pluggat någonstans ;)

I tisdags var vi på scan och tränade på att slaktmognadsbedömma. Jag kan säga att det är ganska svårt och jag hade inte många rätt, jag var betydligt bättre på att uppskatta vikterna än att sätta fett och form rätt. Sedan följde vi även slakten och besökte både avlivning, avblodning, tittade ut över slaktlinjen och beskådade en klassificerare i arbete. Otroligt intressant även om det ser smått bisarrt ut med hudavdragningen. Jag kan i alla fall rekomendera er att besöka ett slakteri om ni får chansen (tredje gången jag besöker ett nu), om inte annat så får ni er en bild av hur lugnt slakten faktiskt går tillväga. Sedan tror jag det är otroligt nyttigt att man som konsument får chansen att se hela kedjan "på riktigt" och inte genom ett vinklat TV-program.

I går var det föreläsning om byggnader, avel och internationella jämförelser. De två första var intressantast och jag har lite frågor som jag ska maila i väg till damen som pratade om avel.

Det var lite vemodigt när allt var klart, många av personerna som var med har gjort intryck på ett eller annat sätt och man vet att man förmodligen aldrig kommer att råka på dem igen. Å andra sidan är det ju så livet är...
Jag har börjat läsa boken "14 år till salu" och jag blir så illa till mods. En vanlig tjej i en vanlig stad som blir våldtagen och sedan börjar sälja sig själv. Jag läser en bit och sedan måste jag lägga bort boken för det blir så jobbigt att läsa. men ändå så kan jag rekommendera den.

Nu ska jag luta huvudet tillbaks och v'änta på att tåget anländer hem till "stan". Det är bara en dryg timme kvar nu...

Kommentarer
Postat av: Evelina

Va intressant kurs du verkar ha gått. Men ja får en klump i magen när du berättar att ni var på slakteriet och såg avlivningarna och allt det där. Ja skulle inte klara det. Ja är så blödig när det gäller sånt där...min svaga sida som bonde kanske. Men det är nog väldigt lärorikt att besöka slakteriet. Tror och hoppas att det går mycke bättre till än jag har målat upp i mitt huvud..



Jo det är alltid lika trist att slitas från en grupp människor som man lärt känna, man vet ju aldrig om man får se dem igen. Det är då man önskar att alla hade haft bondeliv.se =)

2009-03-18 @ 02:40:17
URL: http://xevelinax.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0