09 maj kl 08:52, 2010

Skynda långsamt?

Är inte det vettigare och att man på så sätt får en hållbar häst i utveckling?

Satt och läste några bloggar här på morgonen och  en del gör mig mörkrädd. Vi pratar om spö, sporrar, hjälptyglar och krav som för mig känns helt orimliga på en icke utbildad unghäst.

Var sak har sin tid. Varför stressa? Visst förstår jag att man vill ut på tävlingsbanorna när man har köpt en häst för det ändamålet (nu pratar jag om ridhästar) men varför måste det ske nu,varför inte befästa och ta sig ut om ett år?

Eller ljuger skribenterna om hästens faktiska utbildning för att det ska låta som att dom äger en talang? *funderar*

Men skapar man en talang genom tvång och stress? Eller skapar man bara spänning och en icke hållbar häst?

 

Åsikterna går isär, det finns nog lika många som det finns hästfolk. Var och en blir salig på sin tro brukar det heta.

 

Jag vet att om jag fick förmånen att ha en unghäst så skulle jag välja att skynda långsamt.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0