21 mar kl 11:31, 2010

tandlossning, fröken blåtira och kvigjakt.

Ja. Vart ska jag börja?

I onsdags ringde mamma och talade om att det var tio kvigor på rymmen. Dom hade brutit sig ur sin rasthage och härjade i snön. Sju stycken bestämde sig för att följas åt och sprang ganska snällt och snabbt tillbaks in i tryggheten medans de andra tre fastnade i snön. De hade hunnit lite längre än alla andra och dom var så trötta. Efter en massa trussande fick jag och mamma dom att vända mot en liten skottad väg och sedan gick dom tämligen snällt upp till ladugården och in i tryggheten.

Där kände jag hur mycket jag längtade efter en vallhund. Jag blir mer och mer sugen att köpa en. Valet står då mellan en kelpie eller en BC.

 

 

I torsdags hittade jag följande på foderbordet:

 

Har dock ingen aning om vem som kan tänkas sakna den.

Däremot upptäckte jag för en tid sedan att en av tjurarna som inte vuxit som han ska hade en glugg mitt fram i sin tandrad och alla tänder på höger sida satt med stora mellanrum. Det borde kunna vara en tänkbar förklaring till hans dåliga tillväxt (kanske inte att allt kan förklaras med det men det kan vara en bidragande orsak).

 

Till sist måste jag bara visa fröken blåtira.

Det kanske inte syns så bra här men runt sina ögon har hon gråa fält (i övrigt är hon vit) så hon ser ut som om att hon skulle ha två blåtiror.

Denna lilla dam ska inte ingå i någon rekrytering utan hon ska få följa med som "ordningsmamma" på kvigbetet och sedan får hon följa med höstens omgång på blå bussen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0