Bondebåten

11-13 mars hittar ni mig på Silja Serenade tillsammans med lite andra bönder och lyssnandes till seminarium som förhoppningsvis blir intressanta.
(http://www.lrf.se/viarbetarmed/bondebaten2008)

Om inte annat så blir det ett par dagars välbehövlig avkoppling från gården så att jag kan ladda om batterierna tills att det är dags att dra i gång vårbruket.

EU-papperna kom i går. Jag har inte öppnat dom än, tänkte spara det tills helgen så jag har lite "trevlig" nattlektyr ;)

Jag har en tjur i ladugården som måste vara Sveriges klantigaste. (Jag ska försöka förklara här så ni kan få en bild av hur det ser ut, har ingen kamera hemma att fota med). Mellan mina djurgrupper sitter det grindar och i bakkant av varje grind är det ett mellanrum till väggen för att vattenkopparna sitter där. Denna tjur har två gånger på två dagar lyckats kila in huvudet igenom detta mellanrum och fastnat med öronen så står han där och ser lite lagomt olycklig ut när man kommer och ska fodra. Visst att han gör det en gång, men två? Säkert står han där som ett fån när jag kommer ut till kvällen igen. Man gör sig gärna ett par extra turer ner till ladugården nu för att se så att han inte sitter fast under dagen eller på kvällen.

Inga kvigor verkar ha fått juver än så jag håller tummarna för att dom inte är dräktiga. Bamse var ju ute på äventyr när han precis kommit till gården och det är något som borde visa sig snart ifall han prickade in någon brunst. Jag hoppas att han inte gjorde det. Väntar gärna till maj för att se de första avkommorna efter honom.

Kvadrat och Kubik växer så det knakar. Äter både mjölk, kraftfoder och ensilage nu. Små sötingarna, jag har svårt att se att just dom två ska växa upp till stora snygga stutar. Jag kommer säkert att behålla dom som "gosegrisar" bara för att det var mina första kalvar. Man kanske skulle ta och köra in dom? ;)

Kommentarer
Postat av: Mia

Kvadrat och kubik, vilka härliga namn. Ser fram emot kalvningarna i Maj, att läsa om dem menar jag. Men troligtvis så har du fullt upp med att jobba, och ingen tid till att krafsa ned ngt till oss fantasibönder (ett par häatar, några kaniner/höns är väl det närmaste jag kommer bonderiet).

2008-02-07 @ 13:51:11
Postat av: Lena

Mia; Jag får väl se till att ta mig tid. Jag kommer nog inte kunna låta bli att uppdatera och visa bilder på småknattarna när dom kommer till världen :)

2008-02-07 @ 14:16:55
Postat av: ejmis

Vilken kul idé att köra in dom!!
Vi får våra första kalvar nu i vår...jag undrar just om man kommer att kunna slakta dom sen... =/

2008-02-07 @ 19:49:02
URL: http://ejmis.blogg.se
Postat av: Jana

Hej!
Vad härligt det låter med kalvning och namnen är bra!!
Jag vill inget annat än att vara i stallet nu!!
Kram Jana

2008-02-08 @ 08:03:41
URL: http://janas.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0