Mjukdelsskada och blå tumme.

I går påbörjades höstklippningen av besättningen. Även årskalvarna får träna på att gå igenom buren och klippas. En av dessa fick panik och slog bakut mot ett järnrör som används för att minska in buren. Nackdelen var bara att min tumme var emellan. Eftersom den inte kändes bättre i dag så åkte jag ner på hc för att kolla och läkaren konstaterade att det var en mjukdelsskada och en blödning som skulle läka ut av sig själv inom en vecka "så om jag kunde skulle jag försöka ta det lugnt närmaste dagarna vore det bra". (jovisst, det är helt rätt tid för mig att ta det lugnt nu....)

Jag blev otroligt glad av hans leende när han hörde att jag var egen företagare med kor. Det var ett sådant uppriktigt som nådde ändå upp till ögonen.

Kommentarer
Postat av: Sandra

Ja det är ett ögonblicks verk att göra illa sej,hoppas tummlingen snart repar sej..

2008-11-06 @ 17:24:51
URL: http://vastanalantbruk.blogg.se/
Postat av: Henrik Månsson

Hej, jag heter Henrik Månsson och läser till journalist på Göteborgs Universitet. Jag och två av mina klasskamrater gör ett projektarbete om mediebilden av bönder i Sverige. Som en del i projektet tänkte vi undersöka vad bloggbönderna har för uppfattning om mediebilden av bönder. I er egenskap som bloggare är ni ju till och med bidragare till mediebilden av bönder och har säkert en del åsikter om det hela.

Projektarbetet kommer att publiceras bland andra arbeten på institutionens hemsida www.jmg.gu.se.



Vi har gjort ett formulär med 3 korta frågor som ni får besvara hur omfattande ni själva vill. Om ni inte vill vara med i studien så går det bra att avböja, annars hoppas vi på ett mailsvar inom en vecka. Vill ni svara på frågorna anonymt eller utan att bli citerade så får ni göra det, men då kan vi kanske inte använda materialet. Vill ni veta mer om studien så är det bara att skicka ett mail. Om ni svarar på frågorna så kommer jag att låta er veta hur det gick och skicka den färdiga produkten till er.



1. Vilken bild av bönder tror du att icke-bönder fått genom allmän media (d.v.s. inte branschmedia som t.ex. ATL) de senaste 10 åren?

2. Har mediebilden förändrats över tid?

2. Om du tror att mediebilden skiljer sig från verkligheten, på vilket sätt skiljer den sig då?

3. Hur tror du den allmänna mediebilden påverkat icke-bönder (allmänheten)?

4. Hur tror du den allmänna mediebilden påverkat bönderna själva?

5. Hur tror du den allmänna mediebilden påverkat relationen mellan icke-bönder och bönder?





Vi är djupt tacksamma för ert deltagande och hoppas ni vill bredda vår förståelse för bonden i media.



Henrik Månsson, Lisa Räng, Anna Gregerstam Nilsson

Mail: [email protected]

2008-11-06 @ 17:47:12
Postat av: ejmis

Ta det lugnt när man har djur...går det??!!

2008-11-06 @ 19:15:55
URL: http://ejmis.blogg.se/
Postat av: Plogflickan

Tack för dit svar! Jag får börja med en liten klippning hals, bog och under magen, så får vi se hur det blir ler

2008-11-09 @ 22:29:19
URL: http://plogflickan.blogg.se/
Postat av: Sandra

Hallå!Nu skulle jag vilja ha ngt nytt att läsa här,Snälla uppdatera mej lite! ;)

2008-11-14 @ 09:29:33
URL: http://vastanalantbruk.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0