17 jan kl 12:02, 2010

Varmt klädd.

Jag har vid ett flertal tillfällen fått frågan hur jag klarar av att arbeta utomhus när det kryper ner till -25, svar...varma kläder ;)

En riktigt kall dag har jag ett tunt underställ, fleecetröja, täckjacka, täckbyxor och fodrade kängor samt mössa och handskar.

En mindre kall dag (-20) kör jag på samma men byter ut fleecetröjan mot en fleeceväst. Det värsta är egentligen kinderna. Provade ett par gånger att ha en "rånarluva" under mössan när det var kallt och blåste men det gjorde ingen nytta, den blev fuktig av andedräkten och då blev det ännu kallare åt kinderna.

När det nästan är sommarvärme som i dag (-4) så byts jackan ut mot fleecetröja eller hellyhansen. Likaså kan täckbyxorna få stå åt sidan om jag inte ska hålla på med snö. Svårast  är egentligen när man håller på med något då man tillbringar en tid i traktorn, sen ut, sen traktorn och så ut igen men det går det med, antingen får det bli lite varmt eller kallt åt benen och jackan/tröjan åker av inne i maskinen.

Tyvärr har jag inte vant mig att arbeta i tumhandskar så det kan bli lite kallt åt fingrarna i bland, speciellt när man slaskar med vatten och blir blöt. (Därför gör jag allt vattenarbete sist så att jag inte ska ha 45 min jobb kvar när jag är klar med vattnet).

 

Det är nästan svårare att hitta kläder en dag när det är runt 0 och regnet hänger i luften med lite friska vindar. Då spelar det nästan ingen roll hur man klär sig kan jag tycka, kylan kryper in ändå.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0