Några svar.

Hur många kor o hur många % har du inom vården? :)

I dagsläget är det 55 nöt på gården varav ungefär 20 är dräktiga, resten är ungdjur och Lucas :)
Inom vården är det just nu 65%


Du bor inte gård du driver?.De skrev att om 5 år, bor jag på en gård..??

Jo, mitt hus hör till fastigheten också. Har väl ca 75 meter till ladugården :) Det blev kanske en underlig formulering av det hela men det jag försökte få fram var att jag tror att jag bor på en gård även om det kanske inte är just denna. 



Vad kul har du simmental??

Än har jag bara simmentaltjur och vissa moderdjur som är simmentalkorsningar men när verksamheten drog i gång så fanns visionen om att byta ut korna allt eftersom och bygga upp en ren simmentalbesättning alt ha några "rena" kor och sedan ha en del brukskor där man utnyttjar korsningseffekten. Jag är även väldigt nöjd med korsningen sim/he ur slaktkroppssynpunkt. 


Har du nån bild på Lucas??.

Jag ska ordna bilder på de tre simmentaltjurarna som varit på gården sen :)


Nackdelar med rasen osv??

Jag har inte sett några större nackdelar med rasen egentligen, det har väl funnits en viss kalvningsproblematik samt en hög andel tvillingfödslar (vilket inte behöver vara en nackdel egentligen om modern klarar det). Min förra gav lite för stora kalvar för att han skulle vara en optimal kvigtjur. 
Jag kan varmt rekomendera att ta kontakt med någon av de uppfödare av rasen som finns att hitta på www.simmental.se för vidare funderingar. Eller avelsrådgivaren på taurus, hon är riktigt trevlig och bra att prata med.
Annars är det väldigt lugna och trevliga individer. Fast pratar du med någon annan rasförespråkare så kommer dom att säga detsamma om sina. 


Din käresta, jobbar han med inom lantbruket??

Ja det gör han och det är en klar fördel då han förstår vad man pratar om :)


Vid fler funderingar så är det bara att fråga vidare :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0